Ostatnio przeczytałam książkę pt. „Zdrowie zaczyna się od jedzenia” M.Hartwig, D.Hartwig, którą bardzo polecam każdemu kto chciałby dowiedzi...

19 Komentarzy
Ostatnio przeczytałam książkę pt. „Zdrowie zaczyna się od jedzenia” M.Hartwig, D.Hartwig, którą bardzo polecam każdemu kto chciałby dowiedzieć się więcej na temat tego jak zdrowo się odżywiać, co jest ważne dla naszego organizmu i co jest przyczyną niektórych chorób.

Moje 10 lekcji

Książkę przeczytałam w ramach „Wyzwania Kamili Rowińskiej” i chciałabym się podzielić z Wami 10 lekcjami, które wyciągnęłam z tej lektury. Oto one:
  1. Standardy dobrego jedzenia – to co jemy powinno:
    • sprzyjać naszemu zdrowiu psychicznemu,
    • wywoływać prawidłową reakcję hormonalną,
    • utrzymywać prawidłową prace jelit,
    • wspierać funkcjonowanie układu immunologicznego i minimalizować stany zapalne.
  2. Zachcianka żywieniowa to intensywne pragnienie, potrzeba zjedzenia jakiegoś konkretnego produktu. W dużej mierze dotyczy ona emocjonalnej motywacji i nawyku wytworzonego przez powtarzaną dotychczas sytuacje. Jest to bardzo często związane z nastrojami jakie odczuwamy (nie musimy być nawet głodni), bardzo często takie zachcianki zmieniają się w złe nawyki żywieniowe, dlatego należy skutecznie się ich pozbyć, zapanować nad nimi i wypracować nowe wzorce.
  3. Jednym z głównych czynników przejadania się jest stres, który wzmacnia nasze niezdrowe wzorce. Stres sprawia, że zdecydowanie trudniej jest nam oprzeć się zachcianką, ponieważ aktywuje ścieżki nagrody oraz zakłóca próby kontrolowania nawyków żywieniowych. Jeśli nie możemy wyeliminować całego stresu z naszego życia musimy skoncentrować się na wyeliminowaniu produktów, które wywołują niezdrową odpowiedź na stres.
  4. Dzięki temu co jesz możesz być albo bardziej zdrowy albo mniej zdrowy. Jedzenie wyzwala w nas emocje, które wykraczają poza naszą świadomość.
  5. Większość produktów na rynku jest  sztucznie wzbogacona (a jednocześnie mało pożywna i sycąca) w przyjemne smaki, które stymulują nasze ośrodki przyjemności – niestety produkty te zawierają jedynie puste kalorie. Naszego organizmu nie da się oszukać i wie on, że mimo spożycia tych produktów brakuje mu wartościowych składników pokarmowych dlatego też chce więcej jedzenia mimo osiągniętego stanu pełności.
  6. Jedną z najważniejszych funkcji hormonów jest utrzymanie stanu równowagi w organizmie. Hormony wchodzą we wzajemne interakcje, jedne z najważniejszych hormonów to: insulina, leptyna, glukagon i kortyzol. Organizm się rozregulowuje gdy któregoś jest albo za dużo albo za mało. Należy wiedzieć, że wszelkie zaburzenia hormonalne zaczynają się od nadmiernej konsumpcji węglowodanów (ciągłego i nadmiernego spożywania produktów zmodyfikowanych).
  7. Jeśli niestrawione jedzenie w jakikolwiek sposób przedostanie się do organizmu (poza jelito) można powiedzieć, że jest zmarnowane i bezużyteczne, ponieważ utrzymywanie dobrych składników wewnątrz a złych na zewnątrz jest decydującym czynnikiem dla zdrowego układu pokarmowego. Dlatego ważne jest to co jemy, ponieważ niektóre produkty mogą powodować nieszczelność jelita a tym samym naruszać równowagę przewodu pokarmowego.
  8. Układ immunologiczny odpowiedzialny jest za ochronę przed zagrożeniami oraz za naprawę i obsługę organizmu. Złe pokarmy, które przedostają się przez układ obronny jelit i dostają do organizmu wywołują chaos immunologiczny. Złe wybory żywieniowe przeciążają prace tego układu i mogą powodować stan zapalny, który jest głównym czynnikiem występowania różnego rodzaju chorób. Na szczęście przy zmianie diety można część tych konsekwencji zdrowotnych odwrócić i zredukować zapalenie (ale nie wszystkie).
  9. Pokarmy, które nie spełniają czterech podstawowych standardów dobrego jedzenia, czyli takie, które naruszają równowagę układu nerwowego, hormonalnego, zakłócają pracę jelit i układu immunologicznego, to między innymi:
    • cukier i słodziki oraz alkohol – są to przede wszystkim puste kalorie i nienaturalne, używki, które uzależniają,
    • zboża i rośliny strączkowe,
    • oleje z nasion,
    • nabiał.
    Pokarmy, które spełniają cztery standardy zdrowego jedzenia to:
    • białko zwierzęce,
    • owoce i warzywa,
    • dobre tłuszcze.
  10. Ważne wskazówki w planowaniu posiłków:
    • jedz trzy posiłki dziennie,
    • zaczynaj dzień od zjedzenia śniadania,
    • postaraj się nie jeść przekąsek,
    • przestań jeść na kilka godzin przed snem,
    • stwórz nowe nawyki związane z jedzeniem (jedz przy stole, nie spiesząc się, ustanów zdrową, jedzeniową własną rutynę, przeżuwaj dokładnie),
    • skomponuj swój każdy posiłek w białko, wybieraj mięso, owoce morza i jajka wysokiej jakości.

Jakie wnioski wyciągnęłam?

Na koniec kluczowe pytanie, czy zdrowie naprawdę zaczyna się od jedzenia? Moim zdaniem tak. Od dłuższego czasu staram się dokonywać zdrowych wyborów żywieniowych i zauważyłam znaczną poprawę w samopoczuciu i odporności. Każdemu polecam zwrócić uwagę na to co wprowadza do swojego organizmu, mamy tylko jedno życie dlatego warto przeżyć je na pełnym gazie :) Rezygnując ze śmieciowego i sztucznie modyfikowanego jedzenia już po kliku dniach można zauważyć wzrost energii i sił.

Dla tych którzy chcieli by zgłębić temat zapraszam do lektury. Miłego dnia :)




Podobne wpisy

19 komentarzy:

  1. Super recenzja, Twoje rady bardzo cenne i na pewno z nich skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i bardzo się cieszę, trzymam kciuki za wprowadzanie zmian w życie :)

      Usuń
  2. Genialny post! Ja co prawda, nie odchudzam sie, ale diete swoja mam :)

    Zapraszam
    http://wiktoria-oliwia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i powodzenia w dalszym zdrowym odżywianiu :)

      Usuń
  3. Bardzo fajne rady ! Ja jem 4 posiłki dziennie (ostatni ok. 17/18) czuję się lekko i zdrowo ! :)
    POZDRAWIAM MALWA

    OdpowiedzUsuń
  4. Z wielką chęcią przeczytam tę książkę! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie dziwię się, że białko zwierzęce należy do grupy zdrowego żywienia, skoro to jedyne białko pełnowartościowe :)
    /foxydiet.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawa książka, chętnie po nią sięgnę. Zaciekawiło mnie zwłaszcza to, że oleje z nasiom, zboża i nabiał nie są dla organizmu dobre.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam aby przeczytać całość w wolnej chwili :)

      Usuń
  7. Jakoś w maju odstawiłem alkohol (jedno, dobre piwo kraftowe na 2 tyg maksymalnie dla smaczku), żadnej wódki, whiskey itp. Cukier i sól również. Za każdym razem gdy jem coś na mieście, to czuję jak dużo soli dodaje się do potraw. Nie idzie tego jeść... Ale za to czuję się dobrze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo! gratuluję decyzji, samodyscypliny i lepszego samopoczucia, trzymam kciuki za kontynuację postanowienia :)

      Usuń
  8. Jeść - to nie tylko nawrzucać w siebie cokolwiek, aby zapełnić żołądek i nie czuć głodu. Od diety zależy bardzo dużo, tylko czy zdajemy sobie z tego sprawę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi zależy na tym, aby ludzie zaczęli żyć świadomie i świadomie wybierali to co wkładają do swojego organizmu - bo naprawdę przez lekkie podejście do tego co wkładamy na swój talerz możemy w prosty sposób zniszczyć własne zdrowie.

      Usuń
  9. Mam tylko wątpliwości co do roślin strączkowych i ich braku pozytywnego wpływu na nasz organizm. zawsze myślałam, że to one są jednymi z pierwszych na liście, które są dobre na wszystko (prawie wszystko)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie jestem fanem roślin strączkowych i lepiej się czuję po wykluczeniu ich z diety.

      Usuń
  10. Niedawno też kupiłam i będę czytać na dniach :)

    OdpowiedzUsuń