Kochani, nie wiem jak Wy, ale ja bardzo duży nacisk kładę na balans we wszystkich obszarach mojego życia. Każdego dnia chcę się rozwijać, z...

6 Komentarzy
Kochani, nie wiem jak Wy, ale ja bardzo duży nacisk kładę na balans we wszystkich obszarach mojego życia. Każdego dnia chcę się rozwijać, zarabiać, mieć czas dla rodziny i przyjaciół, ale  przy szybkim tempie życie, jakie prowadzę przede wszystkim muszę pamiętać o swoim zdrowiu, a ono jak zapewne dobrze wiecie zaczyna się od odpowiedniego odżywiania. 



Od urodzenia do późnej starości o zdrowiu, samopoczuciu i wyglądzie decyduje przede wszystkim  nasza dieta i to co – kolokwialnie mówiąc – wkładamy do paszczy :) Tutaj (klik) znajdziecie jeden z moich ulubionych artykułów pt. "Jaki wpływ na nasze zdrowie ma jedzenie, które spożywamy".

By w pełni móc cieszyć się sukcesami w życiu należy zadbać o siebie i swoje samopoczucie fizyczne i psychiczne. A zatem, aby nasz organizm funkcjonował prawidłowo konieczne jest stosowanie najważniejszych zaleceń racjonalnego odżywiania i dzisiaj przygotowałam dla Was takie top 10 przykazań, oto one:

  1. Jedzenie 4-5 posiłków dziennie, każdego dnia, w regularnych odstępach czasu. Ważniejsza od kaloryczności okazuje się regularność, jeśli mamy do wyboru zjeść bułkę pszenną zamiast żytniej dodając sobie przy tym ciut więcej niż zaplanowaliśmy kalorii lub nic lepiej zjeść bułkę pszenną, a bilans kaloryczny wyrównać przy kolejnym posiłku.
  2. Pożywienie powinno zawierać produkty roślinne i zwierzęce - za dużo spożywamy produktów zwierzęcych. Postawmy na dobrej jakości produkty roślinne. 
  3. W codziennej diecie powinny znaleźć się produkty zbożowe, owoce i warzywa – najlepiej surowe i krótko gotowane, głównie ze względu na witaminy ale też na nieoceniony błonnik,  który fajnie wypełnia nam żołądek dając uczucie sytości a przy okazji działa jak zmiotełka dla naszego przewodu pokarmowego. 
  4. Produkty bogate w wapń, jeśli nie pijecie mleka do czego oczywiście zachęcam dobrze jest szukać innych produktów będą to np. rośliny strączkowe lub woda mineralna bogata w wapń.
  5. Mięso powinno być spożywane maksymalnie kilka razy w tygodniu w pozostałe dni można je zastępować rybami lub roślinami strączkowymi. Mięso ryb jest bardziej lekkostrawne i lepiej przyswajalne przez organizm człowieka.
  6. Należy ograniczać ilość spożywanego tłuszczu typu trans ukrytego na przykład w ciastkach, ciasteczkach i innych słodyczach. Tłuszcz powinien stanowić ok 30% z naszego bilansu całodniowego do tego stosunek tłuszczu zwierzęcego do roślinnego powinien wynosić 1:1 lub 1:2. Postawmy na zdrowe tłuszcze, które znajdziemy między innymi w avocado, oliwie z oliwek, orzechach czy nasionach. 
  7. Ograniczyć spożywanie soli, maksymalna dzienna dawka soli to 5 g czyli mała łyżeczka. Zaznaczając, że to bilans z całego dnia. Sól jest nam zdecydowanie potrzebna, ale znajdziemy jej wystarczająco dużo w różnych potrawach dlatego starajmy się już nie dosalać dodatkowo.
  8. Należy ograniczyć cukier i słodycze. Cukier to jedna z najbardziej szkodliwych substancji na świecie, uzależnia bardziej niż narkotyki twarde. Korzystajmy z cukru naturalnego zawartego na przykład w owocach ale i tutaj nie przesadzajmy: 1-2 owoce dziennie to absolutny maks. 
  9. Woda, woda, i jeszcze raz woda a przy tym unikanie alkoholu, kawy i mocnej herbaty. O wodzie pisałam nieraz, znajdziecie kilka artykułów u mnie na blogu na temat właściwości wody w naszym organizmie. Natomiast każda ilość alkoholu jest dla nas toksyczna dlatego unikajmy go jak tylko możemy, do tego kawa i herbata, które również są używkami w nadmiarze odwadniają. Postawmy na dobrej jakości wodę np. średnio zmineralizowaną. PS. Często mylimy głód pustego żołądka z głodem pragnienia, więcej na ten temat znajdziecie w poście, który Wam tutaj podlinkuję (klik).
  10. Unikanie otyłości – w każdym przypadku bezcennych dodatkiem do codziennych posiłków jest regularna aktywność fizyczna. Pomaga ona spalić nadmierne kalorie przyjęte z pożywieniem i wpływa korzystnie na ogólny stan organizmu. Do zapamiętania: często odpowiednia ilość ruchu może zastąpić niejedno lekarstwo natomiast żadne lekarstwo nie jest w stanie zastąpić ruchu! Pamiętajmy też o śnie, który jest niezbędny do regeneracji, a także o uśmiechu i pozytywnym nastawieniu do życia i innych ludzi ;) 

Zgadzacie się? Co jeszcze byście dodali do tych punktów? 

Zapraszam Was też do obejrzenia live'a, gdzie wystąpiłam gościnnie podczas pierwszego ogólnopolskiego Seminarium Wellness (klik).


Podobne wpisy

6 komentarzy:

  1. Chyba nie ma już nic do dodania. No chyba że zdrowy rozsądek w podchodzeniu do różnych trendów żywieniowych :)

    Pozdrawiam i zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, zdrowy rozsądek zawsze wskazany! :)

      Usuń
  2. Wszystko super ujęte. Ostatnio coraz bardziej zwracam uwagę na to co jem i jak jem.Muszę zwiększyć ilość wypijanej wody ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow, gratuluję! małymi krokami aż wejdzie w nawyk ;)
      znajdziesz u mnie 2 ciekawe artykuły na temat wody, mam nadzieję, że Cię dodatkowo zmobilizują - pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Myślę, że zawarłaś wszystko, co najważniejsze. Według mnie czołową zasadą jest regularność posiłków. O zdrowym odżywianiu pisałam na swoim blogu: może Cię zaciekawi. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, regularność to podstawa i bez niej ani rusz jeśli chodzi o zdrowe odżywianie :)

      Usuń